A mai nap befejezzük az Egri csillagok olvasását és a jövő héttől új leckébe kezdünk.
a) Megismerkedünk az ötödik rész rövid tartalmával. Nyisd ki az olvasókönyvedet a 67. oldalon. Ez egy hosszabb rész, a 71. oldalig tart.
b) Nyisd ki a magyarfüzetedet és válaszold meg az alábbi kérdéseket. Címként írdfel középre: Holdfogyatkozás. A kérdéseket nem kell leírnod, csak a kérdés számát.
1. Hogyan néz ki Gergely mikor lefut a bástyáról?
2. Mit tesznek az asszonyok a csatában?
3. Mit tettek a törökök a következő nap?
4. Kit hozott Maklár felől egy asszony?
5. Kiért cserébe adta át a török asszony Bornemissza Jancsikát?
c) Készíts egy szép, színes rajzot a füzetedbe a Holdfogyatkozás c. részhez!
Természetismeret
A mai nap a Ragadozó madarak az erdőben c.tananyaggal fogunk megismerkedni.
a) Elsőként olvasd el a tk. 30-32. oldalát.
b) Ezután készítünk egy vázlatot a füzetünkbe. Ha nem vonalas a füzeted, kérlek vonalazd meg vonalzóval előtte, hogy szép legyen.
Vázlat:
Ragadozó madarak az erdőben
A ragadozó életmódú állatok más állatokat zsákmányolnak és azokkal táplálkoznak.
Testfelépítésük a zsákmányszerzéshez alkalmazkodott:
- érzékszerveik fejlettek,
- színük beleolvad a környezetbe.
Minden ragadozó madárra jellemző:
- horgas, hegyes tépőcsőr,
- markolóláb,
- hosszú hegyes karmok.
A táplálkozási lánc csúcsán a csúcsragadozók állnak. Őket más állat már nem eszi meg.
c) Hoztam néhány képet ezekről a madarakról
héja
Láthatod hegyes,éles csőrét, markolólábát és hegyes karmait.
Ujjainak kizárólagos állása: hárum ujj előre, egy hátra.
héja fiókák
erdei fülesbagoly
A képen láthatod az erdei fülesbagoly vetélő ujját. Ezt azt jelenti, hogy képes úgy mozgatni az ujjait, hogy két ujja előre nézzen, két ujja pedig hátra.
b) Nyisd ki a tankönyvedet a 83. oldalon. A Kincskereső kisködmön újabb részletével ismerkedünk. A részlet címe: A kövek megszólalnak. Olvasd el a történet végét (86., 87. és 88. o.)
c) Válaszolj a következő kérdésekre a történet alapján! A kérdéseket nem kell felírnod a füzetedbe, elég csak a kérdés számát. Folytasd a tegnapi füzetvezetést!
9. Miért nevetik ki Küsmödit a tudós emberek?
10. Mit tanácsol a kis bicebóca, mit kellene tennie Küsmödinek?
11. Mi a kis bicebóca vágya?
12. Miért nem gyújtanak mécsest a barlangban?
13. Mit szeretne kérni a kis bicebóca az angyaloktól?
14. Tavaly karácsonykor mit hagytak az angyalok a kis bicebócának?
15. Mit ajándékozott Gergő a kis bicebócának? (Két dolog)
16. A történet szereplői:
17. A történet helyszíne:
A történet végének értelmezése
"és kibújtam a ködmönből. És abban a percben, ahogy levált rólam, újra megszólaltak a kövek körülöttem. Mintha ég, föld összeszakadt volna, akkorát dördült, s tűzfelhő csapott ki a barlang mélyéből. Csakugyan idetódult a mennyország minden angyala?
Lecsukódott a szemem, és ködmönöstül, égbelátóstul rázuhantam a kis bice-bócára. Se láttam, se hallottam többet."
Mi történt itt valójában?
Gergő ellátogatott a kis bicebóca barlangjába, mert lelkiismeret furdalást érzett a jogtalanul megszerzett égbelátó miatt. A kihallgatott beszélgetés után Gergő úgy döntött nem csak az égbelátót, de a ködmönjét is ott hagyja a kisfiúnak. Azonban hirtelen berobbant a bánya és beomlott a barlang.
d) Másold le a füzetedbe a tankönyv 88. oldalának bekeretezett részét!
Természetismeret
a) Olvasd el a Tájékozódás a természetben c.tananyagrészt a tankönyvedben (85.oldaltól).
b) Válaszold meg az alábbi kérdéseket a füzetedben! Írd fel középre a tananyag címét. A kérdéseket nem kell felírnod, elegendőek a kérdések számát jelölnöd.
1. Mit jelent a tájékozódás?
2. Miknek a segítségével tudjuk meghatározni, hogy a térképen ábrázolt terület a valóságban mekkora? (két dolog)
-
-
3. Mi a kilóméter-hálózat?
4. Mik a szintvonalak?
5. Kiknek segítenek a turistajelzések?
Nézegesd meg az alábbi képeket
Itt láthatsz egy turista térképet
A méretarány és a vonalas mérték jelölése a térképen
Néhány turistajelzés a magyarországi túraútvonalakon
c) Itt láthatsz egy közigazgatási térképet, ahol Magyarország megyéi láthatóak. Magyarországot 19 megyére osztjuk.
1. Zöld matekkönyv: 18-19. oldal kimaradt feladatai
19. oldal 1. feladat: egyenlő vagy nem egyenlő? Segít, ha a mennyiségeket kirakjuk építőkockákkal / legokkal. Térben könnyebb eldönteni, hogy egyenlő-e két mennyiség.
19. oldal 2. feladat: Itt is javaslom, hogy tegyük ki a mennyiségeket építőkockával vagy legoval. Kérdezzük meg merre néz a kiskacsa? (A kiskacsa mindig a többet nézi.)
Azt tanácsolom, hogy mindig próbáljuk letakarni a felesleges részeket. Csak az a sor látszódjon, amivel éppen dolgozunk.