A mai napon Petőfi Sándorral és az ő munkásságával fogunk megismerkedni.
a) Elsőként nyisd ki a magyar füzetedet:
- írd fel a mai dátumot
- írd fel a mai névnaposokat
b) Olvasd el az alábbi szöveget!
Petőfi Sándor élete
Petőfi Sándor 1823. január 1-jén született Kiskőrösön, Petrovics István és Hrúz Mária gyermekeként. A Petőfi felvett, költői név, az anyakönyvben ő is Petrovicsként szerepel. Édesapja jómódú mészárosmester és kocsmáros volt, aki fiát gondosan taníttatta, utóbb azonban tönkrement, és a leendő költőre nehezebb idők jöttek. Petőfi az ország számos városában járt iskolába: Kecskeméten, Szabadszálláson, Sárszentlőrincen, Pesten, Aszódon, Selmecbányán, végül a pápai református kollégiumban tanult. 1842-ben az Athenaeum című folyóiratban megjelent A borozó című verse. Iskolaéveinek leteltével vándorszínésznek állt, majd Pestre került, és Vahot Imre lapjának, a Pesti Divatlapnak dolgozott szerkesztőként. A János vitéz című elbeszélő költeményét 1844. november-decemberében írta, és 1845-ben már önálló kötetként is megjelent. 1846 őszén megismerkedett Szendrey Júliával, az erdődi jószágigazgató leányával, és egy év múlva összeházasodtak. 1847-ben, a Toldi megjelenése után barátságot kötött Arany Jánossal.
Petőfi élete és költészete szorosan kapcsolódik az 1848–1849-es forradalomhoz és szabadságharchoz.
Az 1848. március 15-i pesti forradalmi események egyik vezéralakja volt, március 13-án írt Nemzeti dal című verse a forradalom egyik jelképévé vált. 1848 őszétől részt vett a szabadságharcban. Decemberben megszületett a kisfia, Petőfi Zoltán. 1849 elejétől Bem tábornok seregében szolgált, aki kedvelte őt, és óvta a csatáktól. 1849. július 31-én a segesvári ütközetben tűnt el, Fehéregyháza határában.
c) Válaszold meg az alábbi kérdéseket a füzetedben! A kérdéseket nem kell felírnod, elég csak a kérdések számát.
Petőfi Sándor
1. Mikor született Petőfi Sándor?
2. Hol született?
3. Mi az édesapja foglalkozása?
4. Sorold fel a városokat, ahová iskolába járt Petőfi!
5. Iskolaéveinek leteltével mivel foglalkozott?
6. Melyik újság szerkesztőjeként kezdett dolgozni Pesten?
7. Másold ki a szövegből két művének a címét!
8. Melyik történelmi eseményhez kapcsolódik szorosan Petőfi Sándor?
9. Mi lett a forradalom egyik jelképe?
10. Mikor és hol tűnt el?
d) Nyisd meg ezt az oldalt és töltsd ki az alábbi keresztrejtvényt!
Petőfi Sándor
Testnevelés
Földrajz
Tk. 44.o. Mi formálja a hegységeket és az alföldeket?
a) Olvasd el a leckét!
b) Másold le a füzetedbe a tk. 47. oldalán lévő összefoglaló részt!
A mai napon Petőfi Sándorral és az ő munkásságával fogunk megismerkedni.
a) Elsőként nyisd ki a magyar füzetedet:
- írd fel a mai dátumot
- írd fel a mai névnaposokat
b) Olvasd el az alábbi szöveget!
Petőfi Sándor élete
Petőfi Sándor 1823. január 1-jén született Kiskőrösön, Petrovics István és Hrúz Mária gyermekeként. A Petőfi felvett, költői név, az anyakönyvben ő is Petrovicsként szerepel. Édesapja jómódú mészárosmester és kocsmáros volt, aki fiát gondosan taníttatta, utóbb azonban tönkrement, és a leendő költőre nehezebb idők jöttek. Petőfi az ország számos városában járt iskolába: Kecskeméten, Szabadszálláson, Sárszentlőrincen, Pesten, Aszódon, Selmecbányán, végül a pápai református kollégiumban tanult. 1842-ben az Athenaeum című folyóiratban megjelent A borozó című verse. Iskolaéveinek leteltével vándorszínésznek állt, majd Pestre került, és Vahot Imre lapjának, a Pesti Divatlapnak dolgozott szerkesztőként. A János vitéz című elbeszélő költeményét 1844. november-decemberében írta, és 1845-ben már önálló kötetként is megjelent. 1846 őszén megismerkedett Szendrey Júliával, az erdődi jószágigazgató leányával, és egy év múlva összeházasodtak. 1847-ben, a Toldi megjelenése után barátságot kötött Arany Jánossal.
Petőfi élete és költészete szorosan kapcsolódik az 1848–1849-es forradalomhoz és szabadságharchoz.
Az 1848. március 15-i pesti forradalmi események egyik vezéralakja volt, március 13-án írt Nemzeti dal című verse a forradalom egyik jelképévé vált. 1848 őszétől részt vett a szabadságharcban. Decemberben megszületett a kisfia, Petőfi Zoltán. 1849 elejétől Bem tábornok seregében szolgált, aki kedvelte őt, és óvta a csatáktól. 1849. július 31-én a segesvári ütközetben tűnt el, Fehéregyháza határában.
c) Válaszold meg az alábbi kérdéseket a füzetedben! A kérdéseket nem kell felírnod, elég csak a kérdések számát.
Petőfi Sándor
1. Mikor született Petőfi Sándor?
2. Hol született?
3. Mi az édesapja foglalkozása?
4. Sorold fel a városokat, ahová iskolába járt Petőfi!
5. Iskolaéveinek leteltével mivel foglalkozott?
6. Melyik újság szerkesztőjeként kezdett dolgozni Pesten?
7. Másold ki a szövegből két művének a címét!
8. Melyik történelmi eseményhez kapcsolódik szorosan Petőfi Sándor?
9. Mi lett a forradalom egyik jelképe?
10. Mikor és hol tűnt el?
d) Nyisd meg ezt az oldalt és töltsd ki az alábbi keresztrejtvényt!
Petőfi Sándor
Testnevelés
Földrajz
Tk. 68.o. Nyelvek és vallások színes világa
a) Olvasd el a leckét!
b) Másold le a füzetedbe a tk. 71. oldalán lévő összefoglaló részt!
c) Próbáld ki a tk.71. oldalán megbúvó QR-kódos feladatot!
d) Nyisd ki a munkafüzetedet a Nyelvek és vallások színes világa c. résznél.
1. Első feladatunk a mai dátum, évszak és időjárás megbeszélése.
Tegyük fel a gyerekeknek alábbi kérdéseket. A képek segítenek, mutassuk is meg, amit tudunk:
- Milyen év van?
2021
- Milyen hónap van? (Soroljuk el közösen a hónapokat.)
- Hanyadika van ma?
- Milyen nap van ma? (Soroljuk el közösen a hét napjait.)
Ha mindezeket ügyesen megbeszéltétek, mondjátok el együtt, majd önállóan is az egész mondatot:
Ma 2021. március 23-a, kedd van.
- Soroljuk fel az évszakokat! Milyen évszakban járunk?
- Nézz ki az ablakon! Mit látsz, milyen az idő?
2. Új betű tanulása
Az új betűnk megismeréséhez ismét hoztam nektek egy videót. Kérlek nézd meg.
A videó felépítése:
1. Olvasási gyakorlat (0:00-1:35)
2. Melyik hangot hallod a szóban? f vagy v? (1:35-4:10)
Nem kell hozzá lapot elővenni és rajzolni. Elegendő megállítani a videót 1:35-nél és megbeszélni:
- Mit látsz a képen?
- Tapsold el! Hányat tapsoltál?
- Melyik hangot hallod benne? (f vagy v)
3. Szótagolvasási gyakorlat (4:10-5:30)
4. Mondatalkotási gyakorlat. A kérdés: Hol? (5:30-6:28)
5. Szóolvasási gyakorlat (6:28-8:10)
6. Olvass és rajzolj! (8:10-9:05)
Olvasd el a szavakat és azoknak megfelelően készíts rajzot egy lapra.
7. Betűmese (9:05-10:48)
Hallgasd meg az új betűnkhöz tartozó mesét! Minek a betűjét tanuljuk?
8. A 'h' hang helyes képzése és a betű képe (10:48-11:35)
Nézd meg anya/apa száját, ő hogyan ejti ezt a hangot.Ezután utánozd le te is! Nézd meg magad közben a tükörben!
9. Olvasási gyakorlat (11:35-12:06)
10. Szótagolvasási gyakorlat (12:06-13:13)
11. Melyik képhez illik az első szótag? (13:13-14:18)
Állítsuk meg a videót 13:13-nál és beszéljük meg szóban:
- Olvassuk el a szótagokat!
- Mit látsz a képen? Pl. fazék
- Tapsold el! Pl. fa-zék
- Mit mondtál az első tapsolásra? Pl. fa
- Keressük meg a szótagok között azt, hogy fa! Melyik az? Mutasd meg!
12. Szóolvasási gyakorlat (14:18-16:26)
13. Szótagolvasási gyakorlat (16:26-18:02)
Ha a videó túl gyors, állítsuk meg egy-egy szótagnál.
Tehát itt láthatod a h betű hívóképét és a h betűt.
Megmutatom neked, hogy hogyan mutatjuk a kezünkkel a 'h' betűt. Próbáld meg te is leutánozni. Emlékszel a mesében mit csináltak a gyerekek, hogy melegítsék a kezüket? Mi is ezt fogjuk csinálni. Mintha fázna a kezünk és próbálnánk felmelegíteni.
1. Első feladatunk a mai dátum, évszak és időjárás megbeszélése.
Tegyük fel a gyerekeknek alábbi kérdéseket. A képek segítenek, mutassuk is meg, amit tudunk:
- Milyen év van?
2021
- Milyen hónap van? (Soroljuk el közösen a hónapokat.)
- Hanyadika van ma?
- Milyen nap van ma? (Soroljuk el közösen a hét napjait.)
Ha mindezeket ügyesen megbeszéltétek, mondjátok el együtt, majd önállóan is az egész mondatot:
Ma 2021. március 23-a, kedd van.
- Soroljuk fel az évszakokat! Milyen évszakban járunk?
- Nézz ki az ablakon! Mit látsz, milyen az idő?
2. Új betű tanulása
Az új betűnk megismeréséhez ismét hoztam nektek egy videót. Kérlek nézd meg.
A videó felépítése:
1. Olvasási gyakorlat (0:00-1:35)
2. Melyik hangot hallod a szóban? f vagy v? (1:35-4:10)
Nem kell hozzá lapot elővenni és rajzolni. Elegendő megállítani a videót 1:35-nél és megbeszélni:
- Mit látsz a képen?
- Tapsold el! Hányat tapsoltál?
- Melyik hangot hallod benne? (f vagy v)
3. Szótagolvasási gyakorlat (4:10-5:30)
4. Mondatalkotási gyakorlat. A kérdés: Hol? (5:30-6:28)
5. Szóolvasási gyakorlat (6:28-8:10)
6. Olvass és rajzolj! (8:10-9:05)
Olvasd el a szavakat és azoknak megfelelően készíts rajzot egy lapra.
7. Betűmese (9:05-10:48)
Hallgasd meg az új betűnkhöz tartozó mesét! Minek a betűjét tanuljuk?
8. A 'h' hang helyes képzése és a betű képe (10:48-11:35)
Nézd meg anya/apa száját, ő hogyan ejti ezt a hangot.Ezután utánozd le te is! Nézd meg magad közben a tükörben!
9. Olvasási gyakorlat (11:35-12:06)
10. Szótagolvasási gyakorlat (12:06-13:13)
11. Melyik képhez illik az első szótag? (13:13-14:18)
Állítsuk meg a videót 13:13-nál és beszéljük meg szóban:
- Olvassuk el a szótagokat!
- Mit látsz a képen? Pl. fazék
- Tapsold el! Pl. fa-zék
- Mit mondtál az első tapsolásra? Pl. fa
- Keressük meg a szótagok között azt, hogy fa! Melyik az? Mutasd meg!
12. Szóolvasási gyakorlat (14:18-16:26)
13. Szótagolvasási gyakorlat (16:26-18:02)
Ha a videó túl gyors, állítsuk meg egy-egy szótagnál.
Tehát itt láthatod a h betű hívóképét és a h betűt.
Megmutatom neked, hogy hogyan mutatjuk a kezünkkel a 'h' betűt. Próbáld meg te is leutánozni. Emlékszel a mesében mit csináltak a gyerekek, hogy melegítsék a kezüket? Mi is ezt fogjuk csinálni. Mintha fázna a kezünk és próbálnánk felmelegíteni.