b) Az előző órákon a szófajokkal foglalkoztunk. A szófajok közül eddig az igékkel ismerkedtünk. Most egy másik szófajról fogunk tanulni. Ez a szófaj a FŐNÉV.
Készítsünk vázlatot a füzetünkbe! Ügyelj a füzetvezetésre!
Vázlat
A főnév
A főnév olyan szófaj, amellyel élőlényeket (pl. virág, fa, egér), élettelen dolgokat (pl. asztal, doboz) vagy gondolati dolgokat (pl. szeretet, harag) nevezünk meg.
Kérdései: Ki? Mi? Kik? Mik?
Két csoportja van a főneveknek:
1. köznév: élőlények, élettelen dolgok közös neve (pl. fiú, lány, néni, bácsi, telefon)
2. tulajdonnév: élőlények, élettelen dolgok konkrét, saját megkülönböztető neve (pl. Zsófi, Laci, Zsuzsi néni, Gábor bácsi, Samsung)
b) Az előző órákon a szófajokkal foglalkoztunk. A szófajok közül eddig az igékkel ismerkedtünk. Most egy másik szófajról fogunk tanulni. Ez a szófaj a FŐNÉV.
Készítsünk vázlatot a füzetünkbe! Ügyelj a füzetvezetésre!
Vázlat
A főnév
A főnév olyan szófaj, amellyel élőlényeket (pl. virág, fa, egér), élettelen dolgokat (pl. asztal, doboz) vagy gondolati dolgokat (pl. szeretet, harag) nevezünk meg.
Kérdései: Ki? Mi? Kik? Mik?
Két csoportja van a főneveknek:
1. köznév: élőlények, élettelen dolgok közös neve (pl. fiú, lány, néni, bácsi, telefon)
2. tulajdonnév: élőlények, élettelen dolgok konkrét, saját megkülönböztető neve (pl. Zsófi, Laci, Zsuzsi néni, Gábor bácsi, Samsung)
- Több, kevesebb vagy egyenlő? Rakjuk ki a mennyiségeket egymásra épített legoval/ építőkockával és nézzük meg merre néz a kiskacsa.
37.o./1.
- Segítsünk azzal, hogy a különböző méretű ceruzák színét adjuk meg. A könyv megadta, hogy második legkisebb ceruza zöld. Az eggyel nagyobb ceruza legyen sárga (egy ceruzát színezzünk is ki). A legkisebb ceruza legyen kék (egy ceruzát színezzünk is ki). A legnagyobb ceruzából csak egy darab van. Keresse meg a gyermek, hogy melyik a legnagyobb ceruza. Ez legyen piros.
37.o./2.
- Rendezzük sorba a számokat!
37.o./3.
- Segítsük a feladatmegoldást azzal, hogy a karikák alatti négyzetbe beírjuk előre a számokat. Így a tanulónak a számnak megfelelően kell köröket rajzolnia, majd eldönteni, hogy melyik a több/kevesebb, esetleg egyenlő.