2021. március 25., csütörtök

2021.03.25. CSÜTÖRTÖK - 4. és 6. tanuló

Nyelvtan

a) Nyisd ki a nyelvtan füzetedet.

- Írd fel a mai dátumot.
- Írd fel kik a névnaposok.


b) Ismétlésként itt hagyom a múlt heti vázlatunkat. Olvasd át!

A főnév

A főnév olyan szófaj, amellyel élőlényeket (pl. virág, fa, egér), élettelen dolgokat (pl. asztal, doboz) vagy gondolati dolgokat (pl. szeretet, harag) nevezünk meg. 
Kérdései: Ki? Mi? Kik? Mik?

Két csoportja van a főneveknek:

    1. köznév: élőlények, élettelen dolgok közös neve (pl. fiú, lány, néni, bácsi, telefon)
    2. tulajdonnév: élőlények, élettelen dolgok konkrét, saját megkülönböztető neve (pl. Zsófi, Laci, Zsuzsi néni, Gábor bácsi, Samsung)

c) A mai órán a tulajdonnevek fajtáival és helyesírásukkal foglalkozunk. Készítünk hozzá egy vázlatot ír. Ezt másold le a füzetedbe.


A tulajdonnevek fajtái és helyesírásuk


1. személynév: nagy kezdőbetűvel írjuk. 
    Pl. Anita, Bence, József
2. állatnév: nagy kezdőbetűvel írjuk. 
    Pl. Bodri, Fifi, Cirmos
3. intézménynév: minden tagja nagy kezdőbetű, kivéve: és, a, az. 
    Pl. Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola
4. márkanév: minden tagja nagy kezdőbetű.
    Pl. Samsung, Coca Cola
5. címnév: 
    - folyóiratok, ismétlődő, időről-időre újra megjelenő kiadványok címe: minden tagja nagy betű, kivéve: és. Pontot nem teszünk a címek végére!
      Pl. Élet és Irodalom, Csongrád Megyei Hírlap
    - egy-egy műnek az egyszeri, saját címe: csak az első betű a nagybetű.
      Pl. Egri csillagok, A szegény ember kertje
6. földrajzi nevek:
    - egybeírjuk: 
            *országnév (Pl. Magyarország), 
            *városnév (Pl. Hódmezővásárhely), 
            *falunév (Pl. Újszentiván), 
            *országrész / városrész (Pl. Alföld, Kossuthváros)
    - különírjuk: 
            *hivatalos államnév (Pl. Magyar Köztársaság), 
            *tér / út / utca (Pl. Kossuth tér, Szék utca), 
            *megyék (Csongrád megye)
    - kötőjellel írjuk: 
            * ha világtájat kötünk a földrajzi névhez (Pl. Észak-Magyarország)
            * tavak, patakok (Pl. Fertő-tő, Csele-patak)


                                                                                ***

Ezek az általános szabályok, melyek többnyire igazak, de olykor akadnak kivételek. De ismeritek a mondást: A kivétel erősíti a szabályt! 😊

c) Digitális feladatok




d) Hogyan írjuk helyesen? Bogozd ki mire gondoltam és írd le helyesen a füzetedbe! Elég csak a helyes alakokat vesszővel elválasztva.

    - kunutca:
    - morzsi:
    - kissbenedek:
    - rákócziváros:
    - déldunántúl:
    - pestmegye:

Természetismeret


A mai napon ismét az erdő életközösségével foglalkozunk.

a) Nyisd ki a füzetedet és válaszold meg az alábbi kérdéseket!

    1. Kiknek a természetes otthona az erdő?
    2. Sorold fel a sajátos környezeti feltételeket!
    3. Mik alkotnak életközösséget?
    4. Hogy hívjuk a növényeket?
    5. Kik állnak a táplálkozási kapcsolatok legvégén?

b) Alkoss tetszőleges táplálkozási láncot (segítenek a korábbi wordwall-os, illetve okos dobozos feladatok)! Kérem, hogy készíts hozzá illusztrációt, tehát rajzold is le sorrendben az állatokat a füzetedbe! Szép, színes rajzok készüljenek.

Matematika


Tk. 21.o./1., 2. 


Mf. 20.o./1.




Testnevelés



Szép napot kívánok!